08 Feb
08Feb
ΟΝΟΜΑΣΙΑΠΕΡΙΟΧΗ/ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
ΑνεφορίτσαςΧορός της Γαλίαινας (ευρύτερη περιοχή Ματσούκας-Τραπεζούντας) μια μορφή σερανίτσας με μονό τικ.
Από πάν και καΧορός του Αγ-Ταγ-Μαντέν, περιοχή που βρίσκεται κοντά στην Αγκυρα. Χορός που πιάνονταν από τους ώμους όπως το κότσαρι.Κάτι ανάμεσα σε χασαποσέρβικο και τικ.
Από Παν Και ΚαΧορός της περιοχής Ματσούκας Τραπεζούντας που χορευότανε επιτόπια με μικρά πηδηχτά βήματα με πιάσιμο από τη μέση ή Αγκαλιαστόν: Η ονομασία του Χορού στην Γαλίαινα (Ματσούκα)
Αρματσούκ ή ΕλματσούκΧορός της περιοχής Καρς. Κύριο συνοδευτικό όργανο είναι η λύρα και λιγότερο τα υπόλοιπα.
ΑρχουλαμάςΕίναι ποντιακός χορός από την περιοχή της Μπάφρας. Τα όργανα που χρησιμοποιούνται ο ζουρνάς και το νταούλι ή λύρα και κεμανές. Χορεύεται σε κλειστό κύκλο από άντρες και γυναίκες.
ΑτσαπάτΤο ατσαπάτ είναι ποντιακός χορός από τα Πλάτανα, κωμόπολη δυτικά της Τραπεζούντας, περιοχή που φημίζεται ότι έβγαζε τους καλύτερους πυρριχιστές, χορευτές. Την ίδια ονομασία συναντάμε και στην Ματσούκα, όπου χορευότανε και από γυναίκες
ΓέμουραΧωριό ανατολικά της Τραπεζούντας. Στην περιοχή Σεβάστειας χορευόταν σαν μία μορφή Τρυγώνας Στα χωριά μεταξύ Γέμουρας - Τραπεζούντας χορευόταν σαν παραλλαγή του εταιρέ.
ΓετίερεΠοντιακός Χορός της περιοχής Αργυρούπολης ή Γεντίαρατς που σημαίνει χορός των 7 διαγωνιζομένων ή Γαντίαρα που σημαίνει εφτά μικρά δρομάκια
ΓιουρβαλαντούνΧορός των περιοχών Αγ-Νταγ-Μαντέν και Σαμψούντας. Χορεύεται σε παραλλαγές με διαφορετική μουσική και σε άλλες περιοχές του Πόντου όπως, Αργυρούπολη & Πάφρα. Ο πρώτος κρατάει μαντήλι και κάνει λαβύρινθο.
ΔιπάτΤο όνομα του χορού στην Τραπεζούντα. Πήρε το όνομά του από τα δύο επιτόπια πατήματα,ή Γιαβαστόν: Σημαίνει αργός χορός, ή Κοδεσπενιακόν: Χορός της οικοδέσποινας ή Ομάλ Τραπεζούντας: Το όνομα του χορού στην Ελλάδα
Διπλόν ΚότςΛέγεται ότι έχει την προέλευση του από την Αρμενία ή Τίταρα, ή Τριπάτ: Η ονομασία πάρθηκε από τρία επιτόπια πατήματα της φτέρνας
Διπλόν ομάλΧορός της Περιοχής του Κιουμούς Μαντέν
Εταιρέ ή έταιρεΠαραδοσιακός ποντιακός χορός από την περιοχή της Τραπεζούντας
 Θανατί λάγκεμανΧορός της περιοχής Πάφρας. Είναι ο χορός με τον οποίο αυτοκτόνησαν οι κοπέλες που ήταν κλεισμένες στο κάστρο του ποταμού Αλυ για 48 ημέρες.
 ΘύμιγμαΤελετουργικός χορός του γάμου
  Καλόν κορίτςΧορός της περιοχής Ματσούκας Τραπεζούντας. Μία μορφή σερανίτσας που πήρε το όνομα από τον στίχο του τραγουδιού "Καλόν κορίτς, καλόν κορίτς, καλόν κ’εβλοημένον" ή Παπόρ: Πήρε την ονομασία από τον στίχο του τραγουδιού "Μάνα τέρεν το παπόρ ντ' άσκεμα κουνίεται"
 Κελ κίτΚωμόπολη στα όρια Σεβάστειας-Κολωνίας (Νικόπολις). Ο χορός πάει στα αριστερά
 Κοριτσί χορόνΧορός της περιοχής Πάφρας. Χορεύθηκε το 1680 στο κάστρο του ποταμού Aλυ (Κισλάρ καλέ) και συμβολίζειτο το δίλημμα αυτοκτονία ή παράδοσης στους Τούρκους.
ΚιζέλαΕίναι ο ίδιος χορός με την Ανεφορίτσα μόνο που τον συναντάμε και σε διπλό Τικ. Και οι δύο έχουνε την ίδια μουσική και συνοδεύονται από το ίδιο τραγούδι
 ΚότςΧορευότανε σχεδόν σε όλο τον Πόντο με παραλλαγέςστο κράτημα των χεριών. Στον Ανατολικό Πόντο κρατιότανε από τις παλάμες ενώ στο δυτικό από τους ώμους όπως το κότσαρι.
ΚοτσαγκέλΧορευότανε στο τέλος της γαμήλιας διασκέδασης. Μ' αυτόν τον χορό αποχωρούσαν οι καλεσμένοι για τασπίτια τους. Ο πρώτος κρατάει το μαντήλι.
ΚοτσάκιΑντικριστός ζευγαρωτός χορός της Νικόπολης (καρσιλαμάς)
ή Κετσέκ Κετσέκ: Ο ίδιος χορός με διαφορετική μουσική χορευότανε σε χωριά της Τραπεζούντας
ΚότσαριΧορός της περιοχής Κάρς, που οι χορευτές πιάνονται από τους ώμους.
Κοτσικτόν ομάλΧορευότανε σε μικρές παραλλαγές σε όλες σχεδόν τις περιοχές του Πόντου, όπου του δίνανε και ανάλογη ονομασία,ή Εμπρ οπίς: μπρος-πίσω ή Ομάλι: Η ονομασία στην περιοχή της Νικόπολις, ή Τσαραχότ: Το όνομα του χορού στην περιοχή του Αγ-Νταγ-Μαντέν με μικρή παραλλαγή στα βήματα,ή Φουλούρ: Η ονομασία του χορού σε χωριά της Ματσούκας,ή Αργολαβάς: Η ονομασία του χορού στην Πάφρα ή Κερασουνταίϊκον: Τα τρία τελευταία ονόματα δόθηκαν στην Ελλάδα ή Ομάλ Κερασούντας ή Λάχανα Πήρε το όνομα στην Ελλάδα από το τραγούδι 'Λάχανα πουλίμ' λάχανα"
 ΚούσεραΧωριό κοντά στη Μονή Ιωάννη του Βαζελώνα. Μία μορφή τικ σε γρήγορο ρυθμό με τα χέρια κάτω ή Μοσκώφ
Κωσταντίν ΣάββαςΕίναι παραλλαγή του Γιουβαρλαντούμ.
 ΛέτσιΧορός της περιοχής Κάρς. Παραλλαγή της λετσίνας σε αργό ρυθμό.
 ΛετσίναΧορός της περιοχής Κάρς.
 ΜαντήλιαΤα μαντήλια είναι ποντιακός ελεύθερος, ζευγαρωτός χορός της περιοχής Κιουμούς Ματέν
 ΜαχαίριαΧορός επίδειξης μαχαιριών. Αναφέρεται στην Κύρου Ανάβαση από τον Ξενοφώντα όταν χορεύθηκε από δύο Θράκες στην Ορντού (Κοτύωρα) ή Tη μαχαιρί ή Πιτσάκ οϊνί: Η Τούρκικη ονομασία του χορού
 ΜηλίτσαΓυναικείος χορός. Σημαίνει μικρή μηλιά
 ΜητερίτσαΧορός των παραλίων και των σαλονιών της Τραπεζούντας φερμένος από την Ευρώπη με τραγούδι στην Νεοελληνική γλώσσα (Καντρίλιες). Πήρε την ονομασία του από τον στοίχο "Μητερίτσα μου γλυκιά έχω μια αγαπητικιά"
 ΜωμογέριαΥπάρχουν σε διάφορες παραλλαγές ακόμη και σαν θεατρικές παραστάσεις με Αριστοφανικό διάλογο (λαϊκά δρώμενα)
 Ντολμέ ή ΤσολμέΠεριοχές Τραπεζούντας, Τόνγιας, Όφεως
 ΟμάλΟμάλ Μονόν: Απλός χορός με έξι βήματα που δεν χρειάζεται ιδιαίτερη χορευτική ικανότητα και τον συναντάμε στην περιοχή Τσιμεράς στην Αργυρούπολη και στηνΤραπεζούντα.
Ομάλ (Κάρς): Ίδιος χορός με τον προηγούμενο με έντονο τρέμουλο στο σώμα.
ή Παϊπούρτ: Πόλη Νοτιοανατολικά της Τραπεζούντας έξω από τα όρια του διεκδικούμενου Πόντου του 1918-1922.
ή Τιζ: Ο ίδιος χορός σε πιο αργή μορφή στο Αγ Ντάγ Μαντέν
 ΟύτσαϊΧορός της Νικόπολης με έντονο τρέμουλο με 10 βήματα. Αλλάζει η θέση των χεριών ανάλογα με την περιοχή που χορευόταν.
ή Ούτσαλτι: Σημαίνει 3-6 στα Τούρκικα
ή Κουνιχτόν: Η ονομασία στο Αξι Κιοϊ Νικόπολης από το έντονο τρέμουλοστο σώμα
ή Ομάλ Γαρασάρης Η ονομασία στην Ελλάδα.
 ΠατούλαΤο όνομα του χορού στο Δυτικό Πόντο ή Πιπιλομάτενα: Το όνομα του χορού στον Ανατολικό Πόντο. Πήρε την ονομασία του από τον στίχο: "Την Πιπιλομάτεναν, ούϊ ανάθεμά τεναν"
ή Κόρη Κοπέλα: Ο ίδιος χορός σε μικρή παραλλαγή με διαφορετική μουσική όπως ονομαζόταν στην Γαλίαινα.
 ΣαμσόνΧορός της περιοχής Σαμψούντας
 ΣαρικούζΛέγεται ότι είναι ο χορόςτου θερισμού. Υπάρχει σε διάφορες παραλλαγές, σε πολλέςπεριοχές του Πόντου.
ΣέρραΟ ωραιότερος και διασημότερος χορός. Πήρε την ονομασία του από τον ποταμό Σέρρα. Υπάρχει σε διαφορετικές μορφές ανάλογα με την περιοχή.
Οι γρήγορες κινήσεις του σώματος, η σύσφιξη των χορευτών μεταξύ τους, η βίαια στροφή των ποδιών στο δάπεδο, οι συσπάσεις των μυών του σώματος, ο ενθουσιασμός που καταλαμβάνει τους θεατές όταν βλέπουν τους χορευτές, όλα αυτά προσδίδουν αίγλη και πρωτοτυπία στο χορευτικό αυτό σύμπλεγμα.
ή Λάζικον: Το όνομα του χορού στην περιοχή του Όφεως όχι γιατί ήτανχορός των Λαζών αλλά γατί οι Οφλίδες είναι κάτοικοι της Λαζικής χώρας.
ή Τογιαλίδικον: Το όνομα του χορού στην περιοχή Τόνιας
Σερανίτσα ή
Χαιρεανίτσα ή
Εικοσιένα ή
Αρμενίτσα
Χορός του Νοτιοανατολικού Πόντου. Πήρε το όνομά του από την περιοχή Χεροίανα όπου χορευόταν. Στην περιοχή της Αργυρούπολης.
ΣιτόνΜία μορφή ανάποδου μονού τικ. Χορευόταν στην Ιμέρα. Ο χορός πάει προς τα αριστερά.
Στενά ΔρόμαΧορός της περιοχής Πάφρας
ΤάμσαραΧορός της Νικόπολις. Η μουσική είναι παραλλαγή της "πιπιλομάτενας". Χορευόταν στην Παλτσάνα-Νικόπολις
ΤαμσάραΧορός με βάση το Διπάτ. Χορευόταν στα χωριά της ΆνωΜατσούκας & Αργυρούπολις. Η μουσική είναι παραλλαγή της "πιπιλομάτενας"
Τέρς (Αγ Ντάγ Μαντέν)Μία μορφή Τρυγώνας με ανάποδο λαβύρινθο ή Γέμουρα. Έτσι ονομάζεται ο ίδιος χορός στην επαρχία Κακάτσης στην Αργυρούπολη
Τέρς (Κιουμούς Ματέν)Η τρυγώνα σε διαφορετική χορευτική και μουσική παραλλαγή.
Τικ (Μονό)Χορός της Ματσούκας με έξι βήματα ή Διπλόν Ο ίδιος χορός όπως ονομάζεται στην Γαλίαινα.
Τικ (Διπλόν) ή Τικ Σο ΓόνατονΧορός που χορευόταν σε όλο σχεδόν τον Πόντο με δέκα (10) βήματα.
Τικ (Τρομαχτόν) ή ΛαγγευτόνΧορευόταν ιδιαίτερα στα Κοτύωρα και στο Κάρς.
Τίταρα ή Τετέ ΑγάτςΠαραλλαγή του Γετιέρε σε βήματα και μουσική με βάση το Διπάτ. Χορός της Αργυρούπολης.
ΤριπάτΧορός της Ανω Ματσούκας
ΤρυγώναΧορευόταν σε παραλλαγές σε διάφορες περιοχές του Πόντου.
Τυρφών (Τρύφωνας)Χορός της περιοχής Πάφρας
ΤσουρτούγουζουςΧορός του Κιουμούς Ματέν. Μιά μορφή γρήγορου τικ με τα χέρια κάτω σε διαρκή κίνηση μπρος-πίσω
ΦόναΧορός της Αργυρούπολης. Παραλλαγή του Γιουβαρλαντούμ.
ή Αρμενίτσας Ο ίδιος χορός όπως ονομαζόταν στη Γαλίαινα
Χάλα-ΧάλαΧορός της περιφέρειας Κακάτσης (Αργυρούπολη)
ΧαλάϊΧορός του Αγ Ντάγ Ματέν. Ο πρώτος κρατάει μαντήλι.
Σχόλια
* Το e-mail δεν θα δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα.